Innebandytrött

Sjukt rolig innebandyträning igår. Alla var på gott humör och peppade varandra, även i motståndarlaget. Känner själv att jag börjar få mer självförtroende på planen och jag tror det syns också. Jag vågar springa mer, sätta efter bollen på ett annat sätt och tränga mig nära de andra.

Just det straffade sig igår. Fick en smäll av ett klubbskaft på armbågen, så nu har jag fått mitt första innebandyrelaterade blåmärke. Det gör mig inget. Det tar jag som ett bevis för att jag faktiskt utvecklas.


Idag blir det mer experimenterade med mat här. Finaste ska iväg på nåt knytkalas med en kurs sen. Han hade inte tid att fixa iordning nåt, men jag har grejat ihop något snabbt och lätt (som jag själv inte kan smaka av, men jag tror nog det blir bra ändå):

500g laxfilé (i mitt fall 4x125g), tinad
1,5dl olja
4msk vitvinsvinäger
3 vitlöksklyftor
flingsalt
vitpeppar
crème fraiche
mango chutney

Blanda ihop olja och vinäger och pressa ner vitlöksklyftorna i det. Blanda runt lite. Pensla lite av marinaden på laxfiléerna, på bägge sidor. Lägg ner filéerna i en plastpåse och häll i resten av marinaden där.
Efter någon halvtimme, tag ur filéerna ur påsen, men släng varken påse eller marinad. Lägg filéerna på en tallrik och ha på vitpeppar och flingsalt på bägge sidor. Gnugga in det lite i laxen. Lägg tillbaka laxen i påsen och låt ligga i marinaden i ytterligare en och en halv timme eller så. Vänd påsen ibland, så marinaden kommer in ordentligt på båda sidor av filéerna (det praktiska med marinad är ju att när det man marinerar anser sig klart, så slutar det ta upp mer marinad, man riskerar alltså inte att det blir för mycket, det sköter sig självt).
Lägg de färdigmarinerade filéerna i en smord ungsform eller på en plåt. Ställ in i ugnen på 200 grader i någon kvart.
Klart!
Till detta tänkte jag servera en kall sås bestående av enbart crème fraiche och mangu chutney. Den får man såklart blanda ihop beroende på hur många man är och hur mycket mango chutney-smak man vill ha.

Det ideala vore nog att grilla laxen, men jag har ingen tillgåmg till grill =)

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback