Linsgryta

Idag har jag gjort något jag aldrig testat förr; Linsgryta. Helt utan recept, men det blev rätt bra.

Såhär gjorde jag (på ett ungefär):
2 portioner
1 dl (okokta) röda linser
100g smör
½ burk kikärtor
½ burk krossade tomater
1-2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
1 dl crème fraiche (ca)
salt
chilikrydda
tabasco (om man vill)

Koka upp linserna och skölj sedan av dem.
Smält smöret i en kastrull. Fräs schalottenlök och vitlök i smöret. Tillsätt kikärtor och krossade tomater.
Rör ner linserna och låt smöret få fart igen. Tillsätt crème fraiche. Låt koka upp.
Ha i salt och chilikrydda. Smaka av så du får en smak som känns okej för dig. Droppa eventuellt försiktigt ner lite tabasco.
Servera med ris.

Detta blir matlåda till mig idag och dessutom matlåda till Finaste imorgon. Fantastiskt vad man kan röra ihop såhär på morgonen!

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback