Fejkat pretto

En sak har jag insett i helgen.

Den dag jag eventuellt skaffar barn kommer jag bli en såndär jobbig, utåt sett perfekt men åh, så megamultifejkad prettomorsa. Ni vet, en sån som bakar och städar och låtsas leva ett riktigt American Dream-liv =)

Såhär är det: I helgen har vi handlat halvt ihjäl oss för att få till en fin julgran (om än i plast), ett trevligt julbak och annat som hör julen till. Gårdagen gick ut på att pynta och att baka. Och ja, bortsett från pepparkakshuset, så blev det från grunden hembakt.
Och jag trivdes. Jag kan utan problem säga att eftersom jag inte har några barn att skylla på, så gör jag det här enbart för min egen skull. Jag vill ha ett pepparkakshus, och eftersom jag omöjligen kommer få mamma att göra ett, så får jag fixa ett eget. Sen att jag är livrädd för att bränna mig på smält socker, så att hela härligheten är ihopsatt med Karlssons klister, det kan vi tala tyst om.

Och vet ni vad. Mitt i all härlighet kände jag mig så himla pretentiös. Så... låtsasvuxen.

Men än så länge så låtsas jag inte. Jag tyckte om att göra egen pepparkaksdeg. Jag gillade att se Finaste baka lussekatter. Och han är bra på att baka. Just nu trivs jag med "från grunden-tänket". Jag hoppas bara att jag inte ska tvinga mig att fortsätta med det, bara för att jag "en gång tyckte det var så kul".

Menmen.

Pretto var det.

Såhär blev det i alla fall:

Första advent inleddes med risgrynsgröt och tändning av adventsljusstaken:





Sen började jag göra pepparkakor av min egen, fina deg:



156 stycken blev det. Det här är första plåten:



Och så pyntet.

Granen:



Nej. Den är inte sned. Det är ni som är i puberteten.

Pepparkakshuset:



Tomtefar och Tomtemor, målade av Finastes mormor. Även ljuslyktan nedan har hon målat.





Första ljusstaken, den hjärtformade med två ljus, har jag fått av Finastes mamma. Övriga ljusdekorationer har vi köpt själva. Lägg även märke till vår lite småfula balkongsgirlang =P









Sista bilden blir på vår supersöta julstrumpa. Eftersom vi firar jul på varsitt ställe, tänkte vi att vi skulle köpa nån liten billig ledtråd till varandras julklappar och lägga i strumpan, och sen får man inte öppna den riktiga julklappen förrän på julafton =)



Det var det som vi ägnade vår första advent till.

Over and out!

Kommentarer
Mylingen säger:

Vad söta ni är, det blir ju superfint!

Vad härligt att veta att jag fortfarande är i puberteten, då behöver jag inte vara orolig längre. Och du, nu har jag faktsiskt skrivit något. :D

2010-11-30 | 16:21:26
Bloggadress: http://www.mylingen.com

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback