Sex negativa saker i julhandeln

Det finns säkert fler saker som folk stör sig på. Men jag försökar njuta lite, trots alla störningsmoment. Därför listar jag de sex värsta, och försöker lova mig själv att bortse från resten i år. Så kanske det blir en mysig julhandel. Ändå.

Och nej, jag tror inte att dessa är listade i någon inbördes ordning.

1. Stopp i systemet.
Det är helt okej om man vill stanna till och titta på det man eventuellt vill ha. Jag uppmuntrar gärna till att ta det lugnt i affärerna mitt i all annan stress. Men snälla, släng en blick över axeln nästa gång! Det händer ju att det går någon bakom i trängseln...

2. Trångt! Tjocka jackor, mycket folk, massa prylar, trångt mellan hyllorna...

3. Parfymer. Allergiker som jag kan knappast tvinga folk att ha helt parfymfritt, med tanke på att jag tillochmed känner av sånt som finns i tvättmedel med mera... Men att folk ska hälla på sig en halv flaska gillar jag inte. Spar lite på den istället. Den var säkert jättedyr.

4. Skränig musik. Vissa butiker lyckas skapa julstämning med sin musik. Andra misslyckas. Kapitalt.

5. Stressen. Det kan folk inte rå för, i och för sig. Butikerna uppmuntrar till det. Men försök ta det lite piano. Det behöver inte bli helt perfekt. Och det är mycket mysigare att gå runt i affären om hjärtat slår i under 180 slag per minut. Jag lovar.

6. Springet in genom snurrportarna. Nog för att man kan vara stressad. Men att springa in i snurrdörren gör att dörren tror att någon håller på att klämmas. Och så stannar den. Jag vågar nästan lova, att om ni väntar tills den snurrat ett halvvarv till nästa öppning, så kommer ni fortfarande in i affären.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback