Riddag nummer ett

Idag vart det rida av! Kom fram till stallet lite för tidigt, men alla andra var där också, så jag bekantade mig lite med dem och med gårdens katter.

Vid elva samlade vi ihop oss och försökte dela upp hästar. Jag var sugen på en pigg en, men det föll sig så att jag fick den som av naturen var latast. En tolvårig pojke hamnade på den piggaste. Vi tar mer om det sen.

Vi sadlade och gav oss iväg. Jag hade fått tipset att "stressa" min häst lite i början, och när jag väl gjort det så tyckte jag inte han var speciellt lat. Draumur frá Krossi, Rangárvallasýslu hette han, men han kallades såklart bara Draumur, vilket betyder drömmare (passade perfekt). Stor och rejäl var han, och enormt snäll. Lite svår att få att tölta dock, även om jag fick till det till sist.

Precis innan lunchrasten skulle vi galoppera. Då stack tolvåringens häst iväg. Inte så att det på något sätt såg farligt ut. Han galopperade förbi oss andra och upp i backen, men när vi stannade så fick pojken stopp på hästen och kom töltandes tillbaka.

Ledaren funderade en stund och bestämde att jag och killen skulle byta häst. Och vilken häst jag fick! Han var hur underbar som helst, pigg och framåt men så mjuk i munnen att han aldrig riktigt drog. När det var dags för töltpass så satte han igång utan några som helst bekymmer, och det allra sista fick vi tillochmed tölta på i ett rejält tempo. Åh! vilken häst!

Nu har Finaste gjort soppa här, sen blir det en tur till svärisarna för ett dopp i sjön innan jag åker tillbaka till gården och sover där.



Nu hade jag tänkt få lägga upp lite kort på hästarna jag ridit idag, men det funkar inte. Hepphepp.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback