Könskoll

Har lyssnat ungefär halvvägs på min ljudbok "Myten om det motsatta könet" av Ingemar Gens. Rätt vad det var kom en checklista upp.

Notera att jag skrivit av det som sagts; semikolon med mera är mina inlägg och kanske inte finns i boken, det vet jag inte. Fetstil och kursivering är mina. Det jag tycker stämmer in på mig, har jag fetstilat.

Dags att checka av alltså:

"Bilden av en riktig man:

  • Sätter sina egna intressen främst
  • Blir bekräftad av andra män; trots homofobi är det bara andra mäns uppskattning som duger
  • Kontrollerar sina känslor
  • Är oberoende av andra; klarar sig alltid själv
  • Är stark; som tvååring tillåts man vinna över mamma i armbrytning
  • Presterar hela tiden mer och bättre; det gäller att hela tiden kämpa för att minska avståndet mellan förväntan om prestation och det som i verkligheten uppnås
  • Backar inte för våld (Räknas boxing? (Min parentes)); kanske är en man allra mest maskulin i våldsamheter
  • Ler inte
  • Blir arg
  • Ger order
  • Pratar om prestation och position
  • Kan alltid skilja gott från ont; James Bond tvekar aldrig
  • Kämpar hela tiden för mer makt och kontroll
  • Har en moral byggd på regler och rättvisa
  • Är framförallt inte en kvinna; vad än kvinnor är, är män motsatsen
Bilden av en riktig kvinna:

  • Sätter andras behov framför sina egna; det är framförallt barnen som alltid ska komma först
  • Solidariserar sig med andra kvinnor; kvinnlig löneförhandling var länge lika med exakt lika mycket till alla
  • Visar sina känslor; en kvinna förväntas ha direktkontakt med sitt inre, och ha lätt för att gråta
  • Är beroende av andra
  • Är svag
  • Är duktig
  • Tar avstånd från våld; en kvinna är sällan särskilt välövad i fysiskt våld, hon förväntas inte heller använda sig av det
  • Är tillmötesgående
  • Blir ledsen
  • Förstår det outtalade
  • Pratar om känslor och upplevelser
  • Är intuitiv; anar något hellre än att resonera sig fram
  • Undviker konflikter
  • Har en moral byggd på ansvar och relationer
Men det finns egentligen ingenting biologiskt som föranleder dagens uppdelning. Kön är till allra största delen en social eganskap och en produkt av förväntan. Vi är kvinnor och män endast i förhållande till varandra."

Om man summerar det fetstilta ovan så är det lätt att se att jag är man.

Läs eller lyssna på boken. Återkommer antagligen till detta någon dag framöver, men inlägget är så mastodontlångt redan, så ni får ta detta till era hjärtan och begrunda, så hörs vi.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback