Zweden

Svensk mark igen. Vi har verkligen haft det jättebra. Bildbomb kommer.
 
Men i korta drag:
 
Onsdag:
Strax efter midnatt natten till onsdag styrde vi mot Skavsta. Efter en förvånansvärt smidig väntan kom vi på planet, upp och iväg - och fram - i tid. Vi blev upplockade av A och B och installerade oss hemma hos dem.
Efter lite kaffe åkte vi in till Eindhoven centrum. Väldigt fin stad med blandning av nytt och gammalt. Det är verkligen en stad där man känner sig välkommen, kanske för att den är väldigt oturistig. Man slipper hålla stenhårt i allt, eftersom ingen per automatik tror att man är turist så finns det sågott som inga ficktjuvar. Vi gick runt i stan och hittade smultronställen.
Jag tog redan den kvällen en joggingtur i en kanonfin park i närheten av A och B. Sen blev det tidig sänggång - vaken sågottsom hela bilresan, lätt sömn på planet och en powernap på kvällen; jag behövde sova.
 
Torsdag:
Vi tog tåget in till Amsterdam där det blev ett mysigt cafébesök. Sen promenerade vi över kanalerna och tog oss till Anne Franks Hus. Otroligt häftigt museum, som ni säkert vet så är det installerat i samma rum där familjen gömde sig. Vi spenderade utan problem över en timme där. Vi avslutade Amsterdambesöket med ett par kvarter i Red Light District innan vi tog tåget tillbaka till Eindhoven.
Där träffade vi lite nytt folk, och jag hann med en ny löprunda, innan vi flyttade över vårt pick och pack till A och Bs kompis. Sjuuukt snygg var han (ja, jag får säga så för Finaste; dels är han van att jag utbrister att folk - kvinnor som män - är snygga, dels räknade vi snabbt ut att vår nye värd var gay). Han pratade sågottsom flytande norska och vi hade en trevlig kväll där. Jättefint gästrum fick vi dessutom.
 
Fredag:
Magical Wedding Day. A och B var fantastiskt fina och vigseln var fin. Inte för att vi förstod något; allt hölls ju såklart på Nederländska. Men kärlek vet inga språkliga gränser (guuud så filosofiskt). Efter vigseln tog vi en drink (fria drinker åt alla) på en liten pub, sen middag med L (vår tillfällige värd) och några till, därefter var det fest natten lång. Jag hade sjukt kul och ölen var fri. Man behövde inte ens gå till baren; servitörerna gick runt med fulla brickor och det var bara att grabba tag i ett glas när de kom förbi.
 
Lördag:
Lugn dag med lite strosande i Eindhoven. Vi gick på en kort, gratis konsert i en kyrka och efter det var det lite efterfest vid studentpuben (fri öl igen) och avslutade med middag. På lördagkvällen flyttade vi tillbaka till A och B och vi stupade i säng - igen.
 
Söndag:
Sista dagen (varm som sjutton; 22°C) i Nederländerna tillbringade vi på De Efteling; en sjut kul nöjespark. Tänk er Liseberg - de Luxe! ALLT fanns, vi hade lätt kunnat tillbringa ännu mer tid där. Men efter diverse berg- och dalbanor och annat skoj styrde vi hemåt. Jag tog en sista tur i parken och sen blev det sallad, öl och snack vid eldstaden (ute såklart) i flera timmar.
 
Måndag (läs: idag):
Tja... Bil, flyg, bil. Inte mer. Jag snörde på mig skorna så fort vi kommit hem och jag avverkade över fem kilometer på lite drugt tjugoåtta minuter! Det tempot på VårRuset, och jag klarar mitt mål för året =)
 
Tjing!
 

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback