Moccaccino

Jag har gjort glass till mina kollegor. Moccaccino, tänkte jag kalla den.
 
Du behöver:
2,5dl vispgrädde
3,75dl ("röd") mjölk
En nypa salt
150g socker
125g hela kaffebönor
5 äggulor
En nypa malt kaffe
6 moccabönor
1msk cappuccinopärlor, plus lite till garnering
 
Blanda 1,25dl vispgrädde med mjölk, socker, salt och kaffebönor i en kastrull. Koka upp, täck med lock, ta av från plattan och låt vila i en timme.
 
Vispa upp äggulorna i en bunke. Slå gräddblandningen över äggulorna samtidigt som du vispar hela tiden. Häll över i kastrullen och låt sjuda under omrörning på medelvärme tills smeten tjocknat litegrann.
 
Slå över allt genom ett durkslag ner i en bunke. Rör ner den återstående vispgrädden (1,25 dl), en nypa malt kaffe, malda moccabönor och cappuccinopärlor. Ställ i kylen över natten.
 
Nästa dag kör du blandningen i glassmaskin. Slå över den färdiga glassen i en bunke och strössla över cappuccinopärlor.
 

 
Kaffet jag använde var Zoegas Blue Java och både Moccabönorna och Cappuccinopärlorna kommer från Borgeby Kryddgård.
 

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback