Sjung den om löken

Häromveckan stod jag vid gungställningen på jobbet och gav fart åt två av barnen. Som vanligt stod jag där och sjöng litegrann. Som vanligt sjöng jag vad som föll mig in. Det blev några visor.
 
Efter några sånger, tittade ena barnet på mig, med de allra mörkaste ögon och sa: Sjung den om löken.
 
Jag fick lov att fundera ett par sekunder. Sen log jag. Självklart. Och jag visste att båda barnen framför mig tycker om sången, så jag såg in i två par ögon; mörkaste bruna och klaraste blå, och sjöng:
 
Gåsa, gåsa klinga
Ge mig dina vingar
Vart ska vi flyga?
Till Rosendelund
 
Där bor göken
Där gror löken
Där bygger svalan
I Rosendelund
 
Där sitter gubbar och spelar på gullstubbar
Där sitter gummor och spelar på gulltrummor
Där sitter snälla barn och leker med gulläpplen
Där sitter du
Och där sitter jag
 
Gåsa, gåsa klinga
Ge mig dina vingar
Vart ska vi flyga?
Till Rosendelund
 
Där bor göken
Där gror löken
Där bygger svalan
I Rosendelund
 
Där sitter drängar och spelar på gullsträngar
Där sitter pigor och spelar på gullgigor
Där sitter snälla barn och leker med gulläpplen
Där sitter du
Och där sitter jag

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback