Tretton

Idag fyller du tretton år.
 
Älskade unge.
 
Jag är långtifrån ensam om att kunna gå i döden för dig. Jag vet så många, som är beredda att gå in med näbbar och klor om någon kröker ett hår på ditt huvud.
 
Du betyder så otroligt mycket för mig. Det värmer hela mitt jag, att du fortfarande vill ge mig en kram när vi ses. Det betyder allt, att du vill prata med mig. Sluta aldrig med det, snälla du.
 
Tänk om jag vetat, den där gången, att du skulle bli den du är, i mina ögon, i min värld? Det började som något så enkelt; lite lek på en gräsplätt. En barnvaktsstund. En nattning, och jag somnade jag också. I ett hus där jag ännu inte sett alla vinklar och vrår, ett hus jag inte kände. En plats där jag ännu inte kände till alla rutiner och skrymslen, där somnade jag, med armen om dig. Du var så liten, bara fem. Ingen väckte oss, så där låg vi. Så många gånger, sen dess, har vi somnat så. Trygga hos varandra, med skrattet fortfarande studsande i våra kroppar. En liten kropp och en stor, båda i behov av varandra.
 
Från den dagen lärde du mig, att det finns en kärlek bortom familj, och bortom vänskap. En kärlek som gör allt för att skydda, lära och finnas till.
 
Det gör mig så oändligt stolt, att jag får växa tillsammans med dig. Jag blir så glad när du delar ett skratt med mig, när du vågat vara arg på mig och när vi bara kan vara. Du gör mig stolt, varje dag, när du lär dig nytt. Du bär så oändligt många förmågor och du är klok nog att utnyttja dem. Du är den klokaste trettonåring jag känner, och samtidigt har du kvar det barnasinne jag aldrig hoppas du släpper taget om.
 
För dig gör jag vadsomhelst. Vad du än ber mig, tänker jag göra allt som står i min makt, för att det ska bli så. Samtidigt vill jag visa dig att världen är en plats där det kan gå fel, men kan jag påverka din värld till något bättre, så gör jag det. Livet kostar på, och det vill jag att du ska veta men du kommer lära dig det, det vet jag. Och fram till dess, och medan du kommer till insikt, finns jag här. Du är den enda som alltid kan kliva rakt in, för dig finns alltid plats.
 
Älskade barn. Kloka tonåring. Snart är du vuxen, på god väg redan. Så mycket finns framför dig, och jag ber varje dag att jag ska få dela det med dig. Allt du låter mig se, blir en värld av stolthet för mig. För det är bara du som kan släppa in.
 
Var alltid modig nog att prata. Stå för det du sagt och gjort. Var alltid klok nog att ha en del, som är bara din. Res dig efter motgång, var glad för medgång. Tillåt dig att vara liten och rädd ibland, för jag finns här och för mig får du bli hur liten du vill. Om det mörka vill ta över, så låt mig visa dig det ljusa; det finns alltid, och det är så oändligt mycket bättre och starkare, än det mörka.
 
Var alltid större, än att leta fel hos andra. Gläds åt det de har, och se bortom ytan. Leta dig in, för det vet jag att du kan. Bara så vinner du andra, genom att bry dig om och leta dig fram. Lär känna en människas inre, allt de bär på, istället för att se yttre attribut. Det är det viktigaste råd jag kan ge dig.
 
Var aldrig rädd att be mig. Om hjälp, om förändring, om en ledsagande hand.
 
Sträcker du dig efter mig, så tar jag din hand. Jag lovar.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback