Fiskgratäng...

...äter ju inte jag. Men Finaste gör. Och när han kommer hem här om en dryg halvtimme kommer det vara ett jäkla stön över att behöva göra matlåda till imorgon.

Så.

Efter lite letande i frysen hittade jag sejfilé och broccoli. Jag värmde på bägge delar litegrann så de inte var helt frusna. Sen smorde jag en form, la i broccolin i småbitar, sen fisken i småbitar ovanpå det. Hällde på en skvätt vatten och la på smör, sen in med det i ugnen under aluminiumfolie, 225 grader i typ tjugo minuter.

Under tiden värmde jag på grädde, pressade i en vitlöksklyfta, smälte ner en halv fiskbuljongtärning och så litelite peppar på det. Det fick koka upp tillsammans och sen ställde jag bara av det från plattan.

När de tjugo minuterna hade gått så tog jag ut formen, hällde på lagom med grädde (lite fick hällas bort) och strödde över ost. Sen in i ugnen på ytterligare några grader i runt tio minuter, tills osten hade fått fin färg.

Jag har ingen aning om hur detta blir, men Finaste får väl smaka av sen. Tänkte att det kunde passa bra till ris, eller möjligen pasta, men pasta kan nog bli lite väl tungt till en annars ganska lätt rätt (inte i fetthalt räknat, men den kommer nog slinka ner lätt och inte kännas så tung i magen).

Nu har Finaste snart övat klart med kören. Dags att åka och hämta honom!

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback