Sömnparalys

Alltså, hjälp!

Jag har aldrig varit med om det, bara varit med i diskussioner om det.

Klockan ringde vid åtta. Jag stängde av den. Slumrade till. Varseblev plötsligt att jag vaknade till igen.

Och kunde inte röra mig. Inte en muskel gick att röra. Jag minns att jag, med intentionen att uppbåda lite mer kraft, som bulgariska släggkasterskor, ni vet, försökte skrika för att frigöra lite energi. Inte ens det fick jag till. Det blev bara något halvkvävt pip.

Sömnparalys kallas det. Och det är helt ofarligt. Jag kom förhållandevis snabbt på vad det var som hänt och även om det kändes som en evighet, så kanske det bara handlade om ett par sekunder, innan jag somnade om och vaknade, på riktigt, ett par minuter senare. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag lyckades somna om igen. Men något måste ha fått mig att slappna av; kanske var det vetskapen om vad det var som hände. Jag vet inte. Jag slapp i alla fall hallucinera/halvdrömma, som jag vet att vissa har varit med om. Jag vet bara att jag ville ha tag i telefonen, för att kolla vad klockan var, och så kunde jag inte sträcka mig efter den.

Nu i efterhand så minns jag den otäcka känslan, men samtidigt känner jag nu att händer det igen, så vet jag att det är bara att försöka slappna av och somna om, så behöver jag inte vänta ut att det ska släppa.

I övrigt har jag mått lätt illa i flera dagar. Tror det har att göra med den kraftiga blodsockerdippen i fredags. Inget har legat bra i magen utan jag får en jobbig illamåendekänsla såfort jag äter. Vet inte varför det inte ger med sig. Ska hursomhelst ladda ryggsäcken med druvsockertabletter i framtiden, så jag slipper den där akuta tröttheten från i fredags =)

Kommentarer
stefan å kerstin säger:

gravvtest på sin plats kanske?

2012-03-27 | 20:03:04
Maria P säger:

Om det skulle vara på sin plats, så tänker jag stämma Yasmin® för att ha gett mig sockerpiller för 800kronor om året.

2012-03-27 | 20:39:17
Bloggadress: http://mariakpersson.blogg.se/

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback