Frustration

Senast jag var hos J så fortsatte vi med pratet om prestationsångest. Det här med att jag kanske använder träningen som ett medel för att få prestera.
 
J höll med. Och lirkade lite och tillslut var vi båda med på noterna.
 
Där och då bestämde - inte föreslog - J att det var dags för mig att byta fokus. Från att bli starkare, snabbare, eller vad det än må vara. Till andra saker.
 
Vid löpning vill han att jag växlar mellan tre fokus:
- Löpa på puls, det vill säga att jag löper på 60-70% av min maxpuls (70% av min maxpuls (ca 194) är runt 136 slag per minut), och fokuserar på att hålla det.
- Lyssna. Känna. Vadsomhelst. Vad trampar jag på? Vad hör jag i skogen? Vadsomhelst som håller mig sysselsatt.
- Känna efter när jag går från att bara löpa, till att rikta in mig på att bli bättre. När under löpningen sker det? Hastighet? Distans?
 
Vid gymträning vill J att jag kör alla repetitioner superlångsamt. Det leder till att vikterna behöver sänkas.
 
Sist men inte minst vill han att jag försöker hitta andra fokus än prestation under gruppassen. Hur andas jag? Står jag rätt? Njuter jag av att sätta en rörelse?
 
 
I morse skulle jag löpa på puls. Jag hade bestämt mig innan för att ligga på under 140 slag per minut. Kunde väl inte vara så svårt, tänkte jag. Det borde väl vara det jag ligger på vanligtvis.
 
Ha!
 
Vi snackar uppvärmningstempo - full väg. Uppförsbackarna blev rent löjliga. Jag vägrade stanna och gå, så där blev det strax över 140 slag per minut. Inga rusher, ingen sträcka där jag bara sträckte ut.
 
Så grymt frustrerande. Att inte bara få sätta fart på kroppen. Och säkerligen otroligt nyttigt. Det brukar det vara när jag blir frustrerad.
 
 
Under BodyCombatpasset idag sket jag dock högaktningsfullt i alla order och bara körde på. Såg hur ena instruktören (de var tre (!!!) idag) sneglade på mig då och då. Såg nog inte klok ut, men det skiter jag i. Två meter fyllesvin låg blåslagen efteråt, det vill jag lova. Jag har träningsvärk i armarna, och då har jag alltså enbart slagit i luften.
 
 
Äh, skiter i det här nu.
 
Över och ut.
 
Peppande låt under både löpning och BodyCombat.
 
Stamp on the ground
Jump, jump, jump, jump
Movin' all around
Jumpin' all around!

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback