Tillbaka efter semestern

Jag har saknat mitt jobb.

Därmed inte sagt att jag inte hade velat ha eller behövt en semester. Den var oerhört skön den också.

Men jag har verkligen saknat jobbet. Skrattet med kollegerna, barnen, idésprutandet och rutinen. Det blir skönt att komma tillbaka i lunken. Jag trivs så.

Så nu kör vi på i elva månader.

Hemma

Två veckor har spenderats i stallet. Jag har haft så himla mysigt och som vanligt lärt mig massor. Jag har blivit rejält bortskämd med god mat, trevligt sällskap och ohälsosamma mängder öl. Och som vanligt har jag känt mig som en snyltare och bara hoppats på att det arbete jag utfört ska ha uppvägt det jag fått.

Många tankar har tänkts. Ett minne från tre år tillbaka kom över mig i lördags förra veckan, och den process som jag borde ha gått igenom redan då, fick bearbetas först nu. K och J har varit ett enormt stöd och tack vare korta ventileringar med framförallt K, har jag (tror jag) tillräckligt med mig för att gå vidare.

Nog om det just nu. Nu ska jag bara nuta av första kvällen på två veckor tillsammans med Finaste, packa upp och sen ladda upp för första arbetsdagen imorgon. Har saknat jobbet lite, framförallt barnen såklart, så jag tror det kommer bli bra.

Over and out

Oranjebitter

Tänk er en blandning mellan öronvax (ni har alla provat, lika bra att ni erkänner) och den smak man kan föreställa sig att katturin har utefter vad det luktar.

Det är vad vi dricker här ikväll.

Türkiye - bildbomb 2

Fredag 6 juli

På fredagen tog vi återigen bussen till andra sidan stan, där vi sen tog en kort promenad ner till stranden och besökte en droppstensgrotta. Jag tror jag hade väntat mig mer av den, men det var helt okej. Tyvärr hade vi råkat komma åt knappen som stänger av autofokusen på kameran, så vi har inga direkt bra bilder därifrån. Ett par bilder belv dock lite halvbra. Efteråt gick vi tillbaka en kort sväng och spelade minigolf. Finaste vann såklart; jag är fullständigt värdelös på sånt. Finaste köpte sig en hatt för att skydda huvudet mot solen. Mycket stiligt. Han såg ut som en minigangsterwannabe.
På kvällen gjorde vi veckans dyraste restaurangbesök. Förrätt bestående av bröd, oliver (vilket jag avskyr, mjen jag provade tre i alla fall) och ostfyllda champinjoner; varmrätt med vegetarisk casserole och kyckling; efterrätt bestående av crème brulée och varm chokladsoufflé; varsin stoooor öl (bryggd på andra sidan gatan) samt fri tillgång på vatten PLUS dricks gick på under femhundralappen. Så vi kan inte påstå att vi la ut några stora pengar på mat.

Lördag 7 juli och söndag 8 juli

De två enda dagarna som tillbringades på stranden. Eller ja... två halvdagar. Vi tröttnade efter ett tag men mellan halv elva och halv tre både lördag och söndag var det idel som och bad. Sen vart vi så galet varma så vi gick upp till vårt underbart AC:ade rum en stund innan det blev lite promenader och middag. På lördagen åt vi en billig pizza på hotellrestaurangen och på söndagen gick vi tillbaka till underbara Larzonz.
Vi hade världens mest oregelbundna städerska, men hon var hur gullig som helst. På söndagen kom hon inte igång med rummet förrän vid fem på eftermiddagen, men vid tre knackade hon på dörren, sträckte fram två blommor och sa "Clean later, okay?", vilket var den i särklass längsta mening jag hörde henne yttra på engelska. När hon sen kom och städade så gjorde hon så himla fint så vi lämnade kvar de mynt vi hade innan vi lämnade rummet dagen därpå. Nu hoppas vi bara att det var hon som städade även då =S

Måndag 9 juli och tisdag 10 juli

Måndagen var fruktansvärt seg. Utcheckning skulle ske senast klockan tolv, men vi lämnade in nyckeln redan vid tio. Sen låg vi vid poolen. Hela. Dagen. Transferbussen till flyget skulle gå först vid åtta på kvällen, men eftersom väskorna stod i lobbyn och inte i ett bagagerum så ville vi inte vara borta från hotellet hela dagen. Vi gick bara på en kort promenad och tog även denna kväll en billig middag på hotellet.
Busstransfer i drygt två timmar, incheckning av bagage, Tax Free och allt sånt. Flyget lyfte klockan ett. Jag hade hoppats få sova lite, men det blev inte mer än max fyrtio minuter. Vid fyra på morgonen landade vi i Stockholm. Tjugo i fem gick flygbussen och sen satt vi på Centralstationen i flera timmar. Vi köpte frukost på Pressbyrån och sen lyckades jag sova med huvudet i Finastes knä på en bänk, i runt en halvtimme. När klockan slog tio gick vi på en promenad och shoppade lite smått, innan tåget ÄNTLIGEN gick vid tolv. Vi var hemma i lägenheten strax före fyra på eftermiddagen. Ut med allt på balkongen, låååång dusch, uppackning, tvätt... Ja, ni vet.

Vi hade verkligen en jättebra vecka, men som vanligt är det skönt att vara hemma. Nu har vi drygt halva semestern kvar.

Det känns bra nu.

Türkiye - bildbomb 1

Måndag 2 juli

Tåget var framme i Stockholm vid nio. Den flygbuss vi planerade att ta gick vid fyra. Sju timmar att döda. Vi tog promenader, gick runt i butiker, besökte gamla stan och tog fler promenader innan vi slutligen satte oss på flygbussen. Där stensomnade jag vilket var skönt, med tanke på hur mycket restid som återstod. Vi slog ihjäl mer tid på Tax Freen och åt lite mat. Väl på planet fick vi vänta, vänta och vänta. En och en halv timme för sent lyfte vi, av olika orsaker. Resan sen gick fint och vi landade i Antalya strax före ett på natten. Busstransfern till Alanya tog två timmar men jag minns bara en halvtimme eftersom jag åter lyckades somna. Vi var inne på hotellet vid fyra och somnade direkt.

Tisdag 3 juli

Vi inledde Turkietvistelsen med ett turkiskt bad. Heeeelt underbart! Man fick börja med några minuter i en bastu, sen gick man in i ett helt kakelbeklätt rum, med en stor kvadratisk upphöjning i mitten. Där låg man sen, en på var sida av kvadraten, och blev först skrubbad från topp till tå med vatten och en skrubbhandske av en ur personalen. Sen fick man duscha vilket var lite småäckligt då man var täckt av hudskrap som mest liknade suddgummibôs. Efter duschen var det dags för skumbad. Man la sig åter på upphöjningen och den anställde doppade något som mest kan liknas vid ett långt örngott i vatten och tvål. Sen viftade hen till med tygstycket så det fylldes med luft och drog sedan denna luftkudde fram och tillbaka över ens kropp. Den var fjäderlätt och man kände knappt att den var där, utan rätt vad det var så var man bara jättelöddrig. Dusch igen, sen en kort relax innan men fick en oljemassage. Käre väääärld vad ren och go man kände sig efteråt.
Vi var försiktiga i solen resten av dagen och gick mest runt bland småbutikerna (som alla sålde samma saker) och det blev bara ett kort dopp i havet (såååå skönt).
Vi hittade redan på tisdagen vår absoluta favoritrestaurang, Larzonz. De serverade allt möjligt, pizza, pasta, casseroles mm. Flera vegetariska rätter dessutom. De hade ingen vidrig inkastare heller, vilket nog var skäl nummer ett till att vi gick dit.

Översättningen till engelska var kanske inte den skarpaste...

Onsdag 4 juli

Onsdagen tillbringades på en stor båt. Vi seglade runt längs Alanyas kust och stannade till för bad här och där. Vi hade beställt All Inclusive så det var bara att gå och hämta dryck och ett par timmar in på dagen serverades lunch. Vi fick se världens sjukaste trio killar som fulade till sig med "dans" till My heart will go on och ledmotivet ur Pirates. En skön dag, helt enkelt men massor av sol och bad.

(Ja, han klättrade hela vägen upp till mastens topp via den här tampen)

Tordag 5 juli

Torsdagen ägnades åt en egen liten utflykt till borgen i Alanya. Jättehäftigt verkligen. Världens  utsikt hade man från toppen av berget där det låg. Även resan uppför berget med en av lokalbussarna var en upplevelse, ska tilläggas. Vi promenerade ungefär halvvägs ner sen, och hoppade på bussen när den kom.

Fortsätter en annan gång, kanske senare idag. Nu har ni åtminstone fått se litegrann =)

Man, we were killing time

Hemma!

Jag har haft en suuuuperduperbra semester nere i fyrtiogradiga Alanya. Jag har blivit fantastisk på att slå ihjäl tid i Sveriges huvudstad och jag har för första gången djupsovit på en bänk. Även det i Stockholm. Det kommer snart ett långt bildinlägg från Turkiet.

Jag är svintrött eftersom vi gick upp klockan åtta igår (Svensk tid), blev upphämtade på hotellet elva timmar senare, flög i fyra timmar varav fyrtio minuter under sömn, åkte buss till Stockholm, sov en halvtimme (se ovan), knatade runt, åkte tåg, helt utan sömn och avslutade med buss hem till underbaraste lägenheten. Jag har alltså under trettiosex och en halv timme sovit enbart sjuttio minuter.

Jag är trött.

Som sagt.

Superduperfort

Okej, det har far bli kort, för dessaharinga tangentborden ar icke att leka med.

Om jag vill skriva vanliga "i" sa blir det "ı" och dar punkten borde sitta blir det "ç" osv. Assvart.

Turkiet.

Huuur skönt som helst (ja, "ö" finns har). Vi har runt 40grader varje dag, 25 i havet. I HAVET! Det ar kallare i poolen. Vi stortrivs och har turistat runt av bara den. Blir bildbomb nasta vecka.

Puss

Hade jag inte dig

Så hade jag intet på jorden
Tom blev min levnadsstig
Och tomma blevo orden

Hade jag inte dig
Så hade jag intet i världen
Intet som hjälpte mig
Tillrätta på färden

Hade jag inte dig
Så hade jag intet i livet
Trofast och innerlig
Av dig allt gott blev givet

Hade jag inte dig
Så hade jag intet att minnas
När andra världar öppnar sig