Det här med Miss Skinny...

Ni har sett Miss Skinny-reklamen? Den som "vågar vägra normal"? Och utger sig för att sälja kläder enbart i storlek 32? Nu har Frisk och Fri - Riksföreningen mot ätstörningar, gått ut och tagit på sig reklamen som en väckarklocka för vartåt vi barkar. Och jag förstår deras tanke.
 
Men alltså...

Jag blir så grymt kluven i det här. Visst, de ville väcka uppmärksamhet, och det gjorde de. Men att kampanjera för ett friskare samhälle med en falsk reklam för att göra det motsatta? Det har jag aldrig riktigt uppskattat, någonsin. Varje gång det görs så får jag känslan av att man manifesterar mot våld genom att slåss. Jag fick samma känsla i våras när Liseberg lanserade sin kampanj om "Barn som tvingades åka till Grekland (när Liseberg är så mycket roligare)", då det finns barn som inte ens får äta sig mätta hemma på grund av dålig ekonomi.

Förstår ni hur jag tänker? Jag förstår Frisk och Fris tanke, men jag tog illa vid mig av kampanjen, även när den påstods vara äkta, och det har inte släppt, trots att den nu har erkänts som en tankeväckare. Jag ska erkänna att jag satt på tunnelbanan och bara gapade igår, när jag läste sanningen.
 
Jag tänker på den som får en ätstörningstrigger av det här. Att Frisk och Fri går ut och säger som det är, kanske inte räcker för att reparera skadan? Pro anas kan ta skada av det, även om deras världsbild redan är lätt rubbad. En del, idag normalviktiga, kanske triggas av tanken på att en dag kunna köpa ett enda plagg?

Jag förstår som sagt tanken, men är upprörd. Mycket upprörd.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback