Müslibars

J och J har varit här och blivit rejält gödda. I runt fyra timmar satt vi och snackade och åt. Sjukt trevligt.
 
Efterrätten var, som sagt, müslibars. Såg kanske avancerade ut, men låter enkla att göra och är ännu enklare än vad det verkar.
 
Ingredienser:
  • 6dl fiberhavregryn
  • 2dl riven kokos
  • 2 dl solrosfrön
  • ½dl krossade linfrön
  • 1dl russin
  • 1dl torkade gojibär
  • 5msk flytande honung
  • 2 ägg
  • 100g mörk (70%) blockchoklad
Blanda allt utom blockckokladen i en skål. Rör runt ordentligt tills alla torrvaror blivit fuktiga av ägg och honung. Bred ut i en ugnssäker form med bakplåtspapper och platta till (jag la ett bakplåtspapper ovanpå och plattade till medelst en brödform). Ställ in i mitten av en 175°C varm ugn och låt stå där i runt tjugo minuter.
 
Låt svalna någon timme, dela sedan upp i lagom stora bars. Mina blev lite väl stora, så jag fick till runt fjorton stycken. Jag är rätt säker på att jag hade kunnat få till ytterligare två.
 
Smält blockchokladen genom att lägga den på en (någotsånär) flat tallrik över en kastrull med kokhett vatten. Lägg ena sidan av varje bar i cokladen, använd sked att bre med, om det visar sig nödvändigt. Lägg på en bricka med bakplåtspapper, med chokladsidan upp, och ställ i kylen.
 
Ni ser! Otroligt enkelt och bara barsen är gräddade och uppskurna, så kan man vänta med att doppa dem i choklad (jag gjorde barsen igår och doppade dem idag), eller helt strunta i chokladen om man vill. Ingredienserna går naturligtvis att ändra efter behag. Och dessutom skulle jag nog tillochmed våga påstå att de är... nyttiga. Åtminstone nästan.
 
För den som är intresserad, kan jag meddela att jag serverade dem med chokladsidan nedåt.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback