Det gör mig lite ledsen...

...när jag tänker på vissa delar av världen.

Där demokrati inte ens är en dröm. Det är en ouppnåelig utopi.

Idag är det val i Afghanistan. Man varnar för attentat. De med rätt ekonomi och rätt positioner vet redan hur valet kommer gå. Det vet alla. De personer som utför attentaten tittar på folks tummar. För de som röstar får sätta ner sitt tumavtryck. Och har man färg på tummen, då finns risken att man blir förföljd och utsatt för hot. Bara för att man röstat.

Farah Saighani som benämns exilafghan i TV4:s morgonsoffa, har inget förtroende för valet i det land hon en gång kunde kalla sitt hemland.

Det gör mig lätt deprimerad att det får se ut såhär. Valen är redan uppgjorda. Skendemokrati. Det är det enda rätta ordet. Vi svenskar är alldeles för bortskämda. Inte för att vi inte förtjänar den demokrati vi har. Men vi tar den för given, så förbannat för given att vi inte ens går och röstar. Eller vi... jag röstar. Vad folk inte inser är att om man inte röstar, tar odemokratiska partier över. Då kan vi snart vinka adjö till rösträtten. Det skulle inte hända idag. Men om folk inte bryr sig, så går det snart utför. Men man känner sig så trygg. Tittar på andra länder och tänker att det är skulle aldrig hända här. Men det kan det. Det kan gå åt helvete.

Sverigedemokraterna är påväg in i riksdagen. Det är en sorglig sanning. Demokrater. My ass. Sedan kan andra, med ännu mer extrema odemokratiska åsikter, följa efter.

Jag skiter fullständigt i var folk står politiskt. Så länge det är ett demokratiskt samhälle man står för.

De enda som tjänar på ett odemokratikskt samhälle, det är makthavarna. Gemene man tjänar inte ett skit på det, oavsett vad man har för åsikt. Då är det jobbigt att veta att man röstat på de människor som har makten. När man märker vartåt det barkar.

Jag kan åtminstone sova gott om natten. För jag vet att var Sverige än hamnar, har jag röstat demokratiskt. Jag blir heligt förbannad när jag märker av odemokratiska åsikter, och jag är inte rädd att ta diskussionen.


"...och jag vill tacka alla er som röstade på vilket jävla parti som helst förutom Sverigedemokraterna."
/Mikael Wiehe

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback