Dagens lunch

Idag blev jag sjukt sugen på soppa. Så jag gjorde soppa, helt efter eget huvud (och utefter det som fanns i kylen).


Trattkantarellsoppa (1-2 portioner, beroende på hur hungrig man är. Jag var sjukt hungrig så det slank lätt ner alltihop):

Kan tyvärr bara ge mått på vätskan, eftersom allt annat togs "efter behag". Vätskan var såklart tvungen att måttas så den skulle passa ihop med buljongen.

1/2 liter vätska (i detta fall en blandning av vispgrädde, matlagningsgrädde (tillsammans ca 2dl) och mjölk, som fick utgöra de sista 3dl)
En buljongtärning (i mitt fall grönsaksbuljong)
1/4 - 1/2 gul lök, mycket finhackad
Trattkantarellsvamp (finhackad färsk eller, som i mitt fall, söndersmulad torkad)
Crème Fraiche
Salt
Peppar

- Värm upp vätskan försiktigt. Som vi alla vet så kan mjölk koka upp extremt snabbt och då svälla ut över hela spisen.
- Tillsätt buljongtärningen och rör om tills den löst sig.
- Tillsätt finhackad lök.
- Tillsätt svamp. Jag tog ungefär 1/2 - 1 deciliter torkad svamp. Smula sönder den så sväller den fint.
- Salta och peppra efter behag. Smaka av ofta.
- Låt sjuda på extremt låg värme i några minuter. Var inte rädd för att låta den stå en stund. Då kommer alla smaker fint till sin rätt.
- När du tycker att din soppa känns klar, tillsätt en klick Crème Fraiche. Då blir soppan krämig och god. Salta ytterligare lite efteråt, eftersom Crème Fraiche gärna "äter upp" andra smaker.


Serveras med en ostsmörgås och ett glas iskall mjölk!


Voilà!


Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback