Waow, kolla häääär!

Är i Malung hos svärisarna. Jag och svärmor har tillbringat förmiddagen på en lösöresauktion efter en man som gick bort för ett tag sen. På visningen kunde man se allt från vevmanglar, moppar och båtar till frimärkessamlingar, tyger och en liten modellbil.

Men det var inte det som fångade mitt intresse...

Uppepå pianot låg en luta! Blev störtförälskad direkt, men tog inget beslut. Såg massa andra saker, men inget som kändes alls lika lockande.

Auktionen kom igång och folket med den. De första grejerna gick för skit och ingenting. Allt var i otroligt fint skick och det märktes att karln hade varit noga med sina saker. Sakerna gick för allt från tjugofem till tvåhundrafemtio kronor.

Då kom den...

En halvtimme in i auktionen togs lutan fram. Budgivningen började på hundra kronor. Någon viftade med handen och sa "ja". Jag trodde det knappt själv, men det visade sig vara jag som hade viftat. Fler bjöd. Sen vart vi två. Det översteg femhundra, vilket var vad jag hade i plånboken, och jag svor till men tog ett snabbt beslut. Svärmor lånade villigt ut några kronor och jag fortsatte. En stund senare stod jag lyckligt med en luta i handen och sjuhundrafemtiokronor mindre.

Det enda jag vet om lutan är att den är tillverkad någon gång mellan 1908 och 1960. Antagligen rätt sent, eftersom den är i ett otroligt fint skick. Jag har inte en susning om hur den ska stämmas, om det är som med en gitarr eller helt annorlunda.

Jag äger en luta!



Någon som kan mer om lutor än jag, eller känner någon som känner någon som kan något, får gärna höra av sig.


Är den inte fiiiiin?!

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback