Marias kolatårta på digestivebotten

Här kommer receptet på min ursöta (och nej, jag menar inte utseendet på den) tårta, som jag komponerade ihop nästan själv inför min tjugofemårsdag.

Du behöver:

Digestivebotten:
- 20-25 digestivekex (beroende på märke på kexen, dvs kexens storlek)
- 100gram smör
- En liten klutt ljus sirap

Chokladkräm:
- 2dl vispgrädde (ovispad)
- 1dl strösocker
- ½dl ljus sirap
- 1tsk vaniljsocker
- Ca 100gram mörk blockchoklad

Kolakräm:
- 2dl vispgrädde (ovispad)
- 1dl strösocker
- ½dl ljus sirap
- 1tsk vaniljsocker


1. Börja med digestivebottnen. Smält smöret. Krossa kexen fint, antingen med mortel, kavel eller med rätt insats i stavmixern.


2. Klutta i litelite sirap i kexkrosset. Tillsätt smöret och blanda runt med en visp eller ett annat lämpligt redskap.


3. Lägg över hela blandningen i en smord och bröad springform. Tryck ut allt ordentligt med nåt bra redskap, eller med handen. Ställ in i ugnen på 175°C i ca 10min. Ställ sedan genast in i kylen.


4. Börja med chokladkrämen. Blanda alla ingredienser till krämen direkt i en kastrull och ställ på spisen. Värm upp på hög värme och när det försiktigt börjar bubbla, sänk till medel/låg värme. Nu kommer det börja bubbla rejält, men var bara med och rör om i början, så kan du lämna den åt sitt öde sen. Låt stå på spisen och puttra i minst 20 minuter, antagligen kommer du behöva 25. Börja dock göra regelbundna kulprov efter 20 minuter, för att vara säker på att krämen inte kokar för länge.


5. När krämen är klar, plocka ut formen med digestivebottnen ur kylen och slå över krämen. Hjälp den att rinna ut ordentligt. Ställ sedan genast in formen med botten och chokladkräm i kylen igen.


6. Koka kolakrämen enligt exakt samma princip som i punkt 4 ovan.


7. När krämen är färdig, ta ut formen ur ugen igen och slå över kolakrämen. Se till att den rinner ut ordentligt. Låt vila i kylen en stund, ta sedan ut och garnera.




Jag valde att garnera med physallis, men självklart kan man garnera med vadsomhelst; godis, bär frukt... you name it.

Såhär blev det, tillslut:






Kakan blir helt klart godast tillsammans med vispad grädde.

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback