Morotsbollar

Dessa testade jag idag, en variant på ett recept av en av instruktörerna på gymet. Hon har dock dadlar och cashewnötter i sina; jag har inget tålamod med att blötlägga något jag ändå inte gillar och Finaste tål inte cashewnötter, därtill bytte jag ut dessa mot pumpakärnor, solrosfrön, tranbär och russin.
 
 
  • 40 gram pumpakärnor
  • 60 gram solrosfrön
  • 1 matsked smält kokosfett
  • 45 gram torkade tranbär
  • 30 gram russin
  • 1 stor morot, riven och urkramad
  • 2 teskedar kakao
  • 1 kryddmått vaniljpulvet
  • 2 kryddmått kardemumma
  • Riven kokos
Mixa kärnor och frön till pulver och tillsätt kokosfett. Mixa ner tranbär och russin. Rör ner morot, kakao, kardemumma och vaniljpulver. Rulla smeten till bollar och rulla dessa i riven kokos. Förvaras i kyl.
 
Jag lyckades rulla fjorton bollar, men de var av rätt varierande storlek, så säg att det blir en femton bollar. Min smet blev sjukt kladdig, så till nästa gång kommer jag nog ändra något. Rapport kommer!

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback