Egentligen är lösningen rätt enkel

En deciliter fiberhavregryn. Två deciliter vatten och så lite salt på det. Bra. På med kastrullen på plattan och så vrida vredet åt rätt håll. Inte direkt från nollan till sexan utan entvåtrefyrfemsex hack i snabb följd.
 
Slå upp en halv deciliter havredryck i ett mått och sen över med gröten i skålen och på med havredrycken. Sen en matsked pumpakärnor, en matsked solrosfrön, en matsked gojibär och en halv matsked kokos. Blanda lite, vänta lite och ät.
 
Alla har sina morgonrutiner, och det är inget fel i det. Ska jag till jobbet så är första anhalten badrummet och när jag är toaletterad och sminkad och klar, går jag till köket och brygger kaffe, om jag hinner, och sen hela grötkokerirutinen.
 
Men nu ska inte det här handla om rutiner. Inte mer än indirekt, åtminstone. Gröten är också bara en ridå.
 
Jag gillar min gröt. Jag lärde mig tycka om havregrynsgröt en gång, och jag håller på att lära mig gilla kokos. Som topping är det supergott, men som "hero of the dish" som Gordon Ramsay skulle sagt... njae... Det är inget fel på min gröt, inte egentligen.
 
Men vet ni vad jag skulle vilja? Jag skulle vilja orka åka bort en helg, till mina föräldrar, Finastes föräldrar, stallet... utan att behöva packa varken havregryn eller fröer. Eller kokos. Jag vill kunna konstatera vad som finns tillgängligt till frukost, och vara tacksam över vad jag får. Jag vill kunna släppa på kontrollen, såpass, att frukosten inte blir ett stort gissel.
 
Jag vill orka släppa kontrollen. Kontrollen över siffrorna, kontrollen över in och ut. Bara släppa. Slippa hälla över en massa saker i småpåsar och försluta med påsklämmor. Jag vill inte behöva veta exakta siffror över vad som tas in. Men allt kalkyleras och gröten har jag koll på. Den behöver inte kollas upp innan jag sätter mig vid frukostbordet.
 
Så jävla sjukt, jag vet. Ett lyxproblem. Och egentligen är lösningen rätt enkel, om än tuff.
 
Det kanske är nästa steg på vår väg?

Kommentarer

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback