Någon som tror på människan, på mänskligheten.

Ni minns kanske att jag publicerat denna förut?
 
På lördag och söndag har vi konserter med Göran Samuelsson och ikväll hade vi, som alla onsdagar, övning. Vi repade på, bland andra, den här.
 
Minns ni att jag fann en relation till den ganska direkt? Den är så självklar, så otroligt stark. Bilden blev så klar, att mina ögon tårades när vi övade den, den sista gången.
 
Jag ser framför mig, någon som står upp för vad hen tycker. Någon som aldrig är rädd att gripa in, kliva fram. Någon som ser igenom skitsnacket, ser igenom vilken dumhet som än må läggas fram. Någon som tror på människan, på mänskligheten. Någon som ser och som har det där varma leendet som en del bara... har. Någon som aldrig viker sig, inte en tum. Någon som ärligt visar var hen står rotad, med bägge fötterna på jorden. Någon som är trygg, i sig själv och i sin roll som medmänniska. Någon som finner stoltheten i det, att vara just människa. Medmänniska.
 
En av mina största förebilder i nuläget. En av mina största tryggheter.
 
Jag hoppas Du är okej med att, för mitt inre, stå framför mig när jag sjunger.
 


 
Dröm om en blomma i fredlig jord
Som stolt står emot ljuva toner
Som lockar och manar med vackra ord
I Guds namn och från höga troner
 
Dröm om den blomma som i sitt värv
Kan skilja på framgång och på fördärv
Dröm om den blomma som helt bestämt
Hävdar människans godhet, trots allt som hänt
 
Dröm om en blomma som ser och ler
Och stadigt står rotad, fast vinden
I västan mest liknar ett stjärnbanér
Som förtroligt och ömt smeker kinden
 
Dröm om den blomma som växt sig stor
Och med handen på hjärtat visar var hon bor
Dröm om en blomma, så ren som sand
Som har funnit en väg till sitt samarkand
 
Dröm om en blomma som fick och gav
Och som tryggt vandrar kring i ett nu
Som männska bland männskor i ett männskohav
En blomma bland blommor
Och den blomman är Du
 



Kommentarer
Du vet vem säger:

Tack! Så himla fint!

Svar:
Maria P

2014-03-20 | 10:25:41

Tyck och tänk här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback